4
Nov

Kas ir Latvijas mūzikas „rozīnīte”?

Mūzikas industrija gadu gaidā mainījusies, spēku samēru spēlēs laukā ietekmējušas gan tehnoloģiju izmaiņas, gan to nestās klausītāju paradumu izmaiņas. Šīs izmaiņas mazām valstīm dod iespēju atrast savu nišu un noietu globālajā mūzikas tirgū,  bez tamLatvijai ir iespējas iet gan Rietumu, gan Austrumu virzienā. 

Kā vienu no Latvijas mūzikas „rozīnītēm”, ko var un vajag izmantot, Krievijas populārākā biznesa laikraksta „Komersant” mūzikas apskatnieks Boriss Barabanovs (Борис Барабанов) min Baltijas faktoru. Krievijas tirgum Latvijai un Baltijas valstīm vēl aizvien piemīt kāds īpašs šarms – Baltijas valstis ir Krievijas tuvie Rietumi, kas vienmēr asociējušies ar augstu kvalitāti mūzikā un mākslās. Latvijai un Baltijai vēl aizvien Krievijas patērētāju acīs piemīt zināms šarms. 

Boriss Barabanovs (Борис Барабанов) kopš 2003.gada ir Krievijas populārākā biznesa laikraksta „Komersant” mūzikas apskatnieks, vairāku Krievijas un starptautisko mūzikas izpildītāju – Zemfira, Billy band, Okean Elzy, Instrumenti, Godol Bordello, Jenia Lubich, uc menedžeris. 

Diskusijā Barabanovs atzina, ka Krievija ir iespēju un pārsteigumu zeme, kurā var notikt jebkas – viens no scenārijiem, kas var būt veiksmīgs grupai ir gluži triviāls: „Ja jūsu grupas solistā iemīlas kādā oligarha meita, jums visas durvis vaļā,” smejoties saka Barabanovs, tomēr apstiprinot, ka šādi gadījumi ir bijuši. Krievijas eksperts iesaka šajā tirgū dziedāt krievu valodā, šobrīd vislabākais veids kā ieiet tirgū – veidojot duetu ar kādu no Krievijas māksliniekiem.

Šains Šapiro (Shain Shapiro), kurš mūzikas industrijā darbojas jau 15 gadus un palīdzējis vairākām valstīm attīstīt mūzikas eksporta jomu, atgādināja kādu citu būtisku lietu: „Mūziķi parasti uztraucās par akcentu, dziedot angļu valodā, manuprāt tam nav tik liela nozīme – galvenais, lai jūsu teksti būtu nopietni, ar jēgu, neliels akcents var būt pat pluss, bet ja jūsu dziesmu tekstiem nebūs satura, perfekta angļu valoda nepalīdzēs.” 

Šains Šapiro savā karjerā strādājis ar vairāk kā 300 mūzikas grupām un izveidojis sadarbību ar mūzikas eksporta organizācijām vairāk kā 30 valstīs, darbojies UK Music, Arts Council England un South Australia Arts Council konsultatīvajās padomēs. 

Lielbritānijas producents Pīters Dženers (Peter Jenner) jau kļuvis par  aktīvu Latvijas un Baltijas mūzikas un grupu atbalstītāju starptautiskajā mūzikas tirgū, mūzikas biznesā jau vairāk kā 40 gadus,bijis tādu starptautisku grupu kā Pink Floyd, T Rex, Ian Dury, Roy Harper, The Clash un citu grupu menedžeris. Pīters Dženers kā galveno izceļ orģinalitāti. „Nemēģiniet būt nākamie Bītli vai R.E.M., tas jau ir bijis, ja es gribu klausīties Bītlus, es klausos Bītlus, man nevajag kopiju. Nekopējiet, ietekmējieties un veidojiet sevi, meklējiet savu skanējumu, meklējiet savu orģinalitāti, ja es dzirdu, ka te Latvijā ir čellu trio, kas spēlē populāro mūziku, man ir interesanto, es to gribu dzirdēt, bet kārtējā rokgrupa ir tikai kārtējā rokgrupa,” saka Pīters Dženers. 

„Neviens no šiem mūzikas biznesa ekspertiem mums neiedos pareizo formulu, kā darīt, lai gūtu panākumus, bet šī ir laba pieredz ierosmei un lieliska iespēja dibināt kontraktus,” saka „Latvijas Mūzikas attīstības biedrība/Latvijas Mūzikas eksports” izpilddirektore Agnese Cimuška.

Seminārs "Mūzikas eksports. Latvijā radītās mūzikas konkurētspējas veicināšana pasaules mūzikas tirgū" notika  2.decembrī AS "Citadele banka" konferenču zālē un to apmeklēt varēja bez maksas, semināru organizēja Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra sadarbībā ar Latvijas Mūzikas industrijas attīstības biedrību/ Latvijas mūzikas eksportu.

Par „Latvijas Mūzikas attīstības biedrība/Latvijas Mūzikas eksports”

“Latvijas Mūzikas attīstības biedrība/Latvijas Mūzikas eksports" savu darbību uzsāka ir 2012. gada beigās. Biedrību nodibināja LaIPA kopā ar Latvijas Mūzikas informācijas centru. Kultūras ministrija biedrības darbības uzsākšanai piešķīra 3000 latu. Biedrības mērķi ir veicināt mūzikas industrijas attīstību Latvijā un Latvijā producētās mūzikas eksportu, veicināt un atbalstīt konkurētspējīgu mūzikas ierakstu radīšanu un palielināt Latvijas mūzikas izmantošanas apjomu, būt par Latvijas mūzikas industrijas oficiālo pārstāvi Eiropas un starptautiskajās industrijas konferencēs un izstādēs, informēt un izglītot Latvijas mūzikas industrijas pārstāvjus eksporta jautājumos.