Skip to content

Ceļojumi plašajā kosmosā ar eksperimentālu post-rock projektu VIVIRÉ EN MARTE

Muzikālais projekts VIVIRÉ EN MARTE tika iecerēts kā avangarda eksperiments, konceptuāli pievēršoties futūrisma idejām, kur elektroniskās mūzikas elementi tiek apvienoti ar dzīviem instrumentiem, ietērpjot visu post-rock skanējumā. Kā dzīvie instrumenti tiek izmantotas arī skaņas, kas tiek uztvertas kā troksnis, bet neizbēgami ieskauj mūsu ikdienas dzīvi – monotonās vilciena riteņu skaņas, rūpju pilnas cilvēku balsis, automašīnas ar nogurušu motoru – viss saplūst lielā un bezjēdzīgā pilsētas kamolā. Šai metropoles un industrializācijas atmosfērai no otras puses tiek liktas nevainīgā lietus un mūžīgā meža skaņas, kas identificē senatnīgo dabas dzīvi un evolūciju. Īpašu vietu ieņem raķetes Apollo 11 reaktīvā dzinēja sākotnējie ieraksti starta brīdī un papildus tam kosmosa kuģa kapteiņa Nila Ārmstronga monologi, prezidenta Džona F. Kenedija runa, kā arī fragmenti no Viljama S. Barouza lasījumiem.

Dziesmu pamatā ir meditatīvi hipnotizējošās improvizācijas ar tongdramu un hengdramu (Artūrs Pavlovskis), kurus papildina drāmas pilna elektriskā ģitāra (Andrejs Sadkovojs) un bagātīgi blīvs bass (Maris Letton). Sākotnēji projekts bija domāts kā instrumentāls, bet nedaudz vēlāk projektam pievienojās vēl viens dalībnieks, rotājot to ar burvīgu vokālu (Viktorija Pavlovska).Pats projekta nosaukums VIVIRÉ EN MARTE no spāņu valodas tiek tulkots kā “Es dzīvošu uz Marsa”, un albuma nosaukums “Great World” ir kosmosa kuģa nosaukums, kurā mūziķi un klausītāji dodas izfantazētajā kosmosa ceļojumā. Albums  ir antiutopija, kur katra dziesma ir atsevišķa stāsta nodaļa, un tā uzbūve ir veidota pēc Hulio Kortāsara antiromāna “Klasīšu spēle” principa. Tādējādi klausītājam ir izvēles brīvība, ko nosaka tikai viņa iztēle, kā tiks attīstīts sižets.

Albumu ievada tituldziesma-singls Great World – tā ir atsauce uz Aldosa Hakslija romāna “Brīnišķīgā jaunā pasaule” un poļu zinātniskās fantastikas rakstnieka Staņislava Lema romāna “Atgriešanās no zvaigznēm” idejām. Ekspedīcijas VIVIRÉ EN MARTE apkalpei kompozīcija iemieso sapni par jaunas pasaules uzcelšanu uz nezināmas planētas, kuras meklējumos viņi mērķtiecīgi dodas, kā arī atgādina par laika relativitātes teoriju telpā. Sekojošās dziesmas Travel un Apollo 11 tika izdotas arī kā singli: Travel teksta pamatā ir amerikāņu dzejnieka Roberta Frosta ikoniskais dzejolis “Divi ceļi”, kas kalpoja arī par iedvesmu singla vākam ar Piena ceļa atzarojumu, bet, savukārt, Apollo 11 ir veltīta leģendārajai Apollo 11 raķetes palaišanai un pirmajai pilotētajai piezemēšanai uz Mēness. Tādējādi no vēsturiskā viedokļa Apollo 11 var darboties kā kosmisko ceļojumu vēstures pirmā daļa vai, ņemot vērā albuma kompozīciju hronoloģiju, personificēt astronautu novērotos objektus notikuma horizontā. Jāpiezīmē, ka šis singls vairākas nedēļas ieņēma pirmo vietu radio NABA TOP LV un 2020. gada beigās TOP 100 ierindojās 26. vietā.

Vēl viena centrālā albuma kompozīcija ir dziesma Cities, kas klausītāju no kosmosa pārved uz metropoles atmosfēru, kuras tēla pamatā tiek ņemta 1950.gadu Ņujorka. Muzikālo attēlu pamatā ir reāli lielpilsētas balsu ieraksti, kas, šķiet, ir kā dekorācijas Viljama S. Barouza romāna “Džanki” lasīšanai.

Albuma pēdējā kompozīcija ir simboliskā dziesma Somernokto, kur tiek lasīts dzejolis “Vasaras nakts” esperanto valodā, ko papildina hengdram trauksmainās skaņas, improvizācija uz klavierēm un pērkona negaiss. Klausītājs var patstāvīgi interpretēt konstruētos attēlus un izlemt, kā beidzās stāsts par jaunas pasaules meklējumiem.

MEL redaktors

MEL redaktors

info@musiclatvia.lv

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on reddit