Mūziķiem ir dažādi ienākumu avoti – sākot ar autortiesībām, koncertiem, fizisko un digitālo ierakstu pārdošanu līdz sinhronizācijai un sadarbībai ar zīmoliem. Arī mūzikas suvenīri (merčendaizings) ir lielisks papildus ienākumu avots, kas kalpo arī kā taustāms atgādinājums par koncertu, piedzīvojumu vai emocijām, kas fanam saistās ar konkrēto mākslinieku/grupu.
Populārākais grupu suvenīrs ir t-krekls, bet pārējie suvenīri ir lielākoties atkarīgi no grupas vai mākslinieka zīmola un interesēm, kā arī saistīts ar aktuālo ierakstu un koncerttūri. Mūzikas suvenīru veidošanā var ļauties brīvai radošai iztēlei – var veidot auduma somas, džemperus, šķiltavas, zeķes, spilvendrānas un jebko citus, kas ienāk prātā. Svarīgi atcerēties – vai mākslinieks pats vēlētos šādu preci izmantot ikdienā, kā tas saistās ar mākslinieka zīmolu un vai faniem ir pietiekama pirktspēja un ienākumi, lai to iegādātos.
Ar ko sākt? Mākslinieka karjeras sākumā nav nepieciešams uzriez izstrādāt komplicētu kopēju vizuālo identitāti. Tas, protams, ir bonuss, bet karjeras sākumā labāk likt uzsvaru uz sava skanējuma atrašanu. Ja ir izdots kaut viens singls, tam visticamāk jau ir kāds vizuālais noformējums un grupas logo, kas sākotnēji var būt tikai kā specifisks izvēlēts fonts. Šie vizuālie materiāli arī var tikt izmantoti par pamatu suvenīru izveidei. Taču, jo aci piesaistošāks, interesantāks un unikālāks dizains, jo faniem būs lielāka interese to iegādāties.
Kad ir izdomāts, ko ražot un kāds suvenīram būs dizains, jāatrod ražošanas vieta. Izmantojot t-kreklus kā piemēru, ir iespējams iegādāties kreklus un tos drukāt atsevišķi vai arī atrast tādu pakalpojuma sniedzēju, kas nodrošina gan pašus kreklus, gan apdruku. Izvēle būs atkarīga no specifiskajām vajadzībām un vēlmēm (piemēram, krekla fasona vai krāsas) un cenas.
Cik daudz suvenīrus taisīt? Ieteicams sākt ar mazāku daudzumu, lai pagrabā nekrājas 200 krekli, kurus nevar pārdot. Ir vērts pievērst uzmanību fanu vecumam, dzimumam kā arī tam, kādi izmēri/krāsas ir pieprasītāki, lai nākamajā pasūtījuma reizē, tos var iegādāties lielākā daudzumā.
E-komercijas vajadzībām iespējams izmantot tādu platformu kā Printful piedāvāto Print-on-Demand modeli, kā ietvaros suvenīri tiks ražoti tikai brīdī, kad kāds tos būs nopircis. Printful piedāvā arī preču sūtīšanu pa tiešo pircējam.
Cenu politika. Galvenie faktori, kas nosaka suvenīra cenu ir pašizmaksa un kvalitāte. Fans, kurš būs iegādājies zemas kvalitātes kreklu par €25, visticamāk nākamreiz neizvēlēsies grupas suvenīrus.
Fani ir dažādi un viņu ienākumi atšķiras. Ir vērts piedomāt pie tā, lai cilvēkam, kurš nevar atļauties tērēt €20 par kreklu, būtu iespējams iegādāties kādu piemiņas lietu, piemēram, €5 cenu kategorijā. Pēc iespējas plašāks cenu diapazons ir tikai bonuss.
Mārketings. Ar suvenīru izveidi vien nepietiek. Lai fani zinātu, ka viņiem ir iespēja nopirkt savas mīļākās grupas kreklu, ir vajadzīgs mārketings. Kā minēts iepriekš, ir svarīgi, lai mākslinieks vai grupas dalībnieki paši būtu apmierināti ar izveidoto suvenīru, to valkātu vai izmantoto ikdienā un to arī rādītu faniem, piemēram, sociālajos medijos vai koncertos. Arī fans, kurš ir iegādājies, piemēram, grupas kreklu un to valkā ikdienā, principā ir samaksājis par to, lai kļūtu par grupas un tās suvenīra staigājošu reklāmu.
Aktivitātes, kas var palīdzēt paaugstināt pārdoto preču daudzumu ir dažādas atlaides (piemēram, sezonālas), preču kombinēšana tā saucamajos “bundles” (pērc vairāk, maksā mazāk princips), suvenīru pievienošana pie koncerta biļešu tirdzniecības utt.
Kur pārdot? Lai gan vislielāko skaitu suvenīru var pārdot koncertos, laikā, kad koncerti nav iespējami, ir svarīgi pārvirzīt fokusu uz e-komercijas piedāvātajām iespējām.
Mūsdienu globālais tīmeklis piedāvā ļoti plašas tirgošanās iespējas – no Shopify līdz Bandcamp līdz speciāli mūzikai radītām e-komercijas platformām kā Music Glue.
Izvēloties sev vispiemērotāko e-komercijas platformu, ir svarīgi pievērst uzmanību tam, kādus datus ir iespējams iegūt no pārdotā – e-pasta adreses, pircēja lokācija, cik daudz viens pircējs pērk un cik bieži atgriežas veikalā, populārākie produkti utt. Šos datus var turpmāk izmantot gan “meilinglistes” veidošanai, tūres plānošanai, gan turpmāko suvenīru veidošanai.
Mūzikas suvenīri ir svarīga jebkuras grupas vai mākslinieka darbības sastāvdaļa, kas var kļūt par nozīmīgu ienākumu avotu. Ja tu izdod mūziku un tev vēl nav uztaisīti savi suvenīri, ko tu vēl gaidi?