Skip to content

Mūzikas sinhronizācija.

2021.gada 2. novembrī norisinājās LMAB/LME organizēta tiešsaistes meistarklase “Mūzikas sinhronizācija”, kuras galvenais viesis bija muzikologs, filmu un seriālu mūzikas sinhronizācijas radošais vadītājs Balažs Veijers (Balázs Weyer) no Ungārijas. Mūzikas sinhronizācijas nozarē Balažs ir strādājis ar HBO producētiem seriāliem, 2016. gada Oskara balvu kategorijā “Labākā filma svešvalodā” ieguvušo Ungārijas kinolenti Son of Saul un tādām filmām kā Sunset, Kills On Wheels, Willow un citām.

Kas ir mūzikas sinhronizācija?

Sinhronizācija ir mūzikas izmantošana filmās, seriālos, raidījumos, videospēlēs, reklāmās un citos audiovizuālos darbos.

Kāpēc izmantot mūziku audiovizuālā darbā?

Mūzika filmās un citos audiovizuālos darbos var:

– būt neredzamu emociju nesējs;

– spēj pateikt neizsakāmo;

– palīdzēt “salīmēt” kopā ainas;

– emocionāli sagatavot skatītāju stāsta pavērsienam;

– pasvītrot un paplašināt varoņa emocionālo stāvokli;

– padarīt ainu neaizmirstamu, to uzsvērt.

Mūzika filmās un TV seriālos var parādīties dažādos veidos:

– filmas tēli ir kafejnīcā un fonā skan mūzika, ko viņi dzird;

– mūzika skan pāri stāstam – skatītājs to dzird, bet filmas tēli nē.

Atļaujas mūzikas izmantošanai?

Pirms mūzikas izmantošanas sinhronizācijā, ir nepieciešams iegūt atļauju no visu dziesmas tiesību turētājiem.

Kas ir dziesmas tiesību turētāji?

– Dziesmas mūzikas autors.

– Dziesmas teksta autors.

– Dziesmas ieraksta tiesību turētājs (master rights holder).

Dziesmas teksta un mūzikas autorus bieži vien pārstāv mūzikas izdevniecība (publisher), savukārt ieraksta tiesību turētāji parasti ir ierakstu kompānijas (record label).

Ja filmā tiek izmantota kādas dziesmas kaverversija (nevis oriģinālais ieraksts), atļauja nepieciešama tikai no dziesmas autoriem.

Cik maksā dziesmas izmantošana sinhronizācijas vajadzībām?

Filmās vai TV seriālos mūzikas budžets parasti ir starp 0,5%-5% no kopēja budžeta. Taču bez filmas vai seriāla kopējā budžeta, dziesmas cenu ietekmē arī citi faktori – dziesmas/izpildītāja popularitāte, izmantotās mūzikas garums, izvietojums u.c.

Sinhronizācija mūziķiem var strādāt arī kā laba platforma popularitātes veicināšanai, tādēļ nav izslēgta iespēja, ka dziesmu atļauj  izmantot bez samaksas.

Neaizmirsti, ka papildus samaksai par darba izmantošanu, autori un producenti saņem samaksu arī par publisko izpildījumu (piemēram, ja filma, kurā ir tava mūzika, tiek rādīta kino teātrī vai TV).

Ja sinhronizācijas tiesības ir nodotas AKKA/LAA vai LaIPA, autoratlīdzības apjoms tiek noteikts pēc konkrētās biedrības tarifiem (skatīt zemāk).

Latvijas kolektīvā pārvaldījuma organizāciju loma mūzikas sinhronizācijā?

Autoriem ir iespēja nodot ekskluzīvu pilnvarojumu Latvijas autoru biedrībai AKKA/LAA administrēt viņu sinhronizācijas tiesības. AKKA/LAA uzticētās tiesības ir atļauta licencēt  plašam audiovizuālu darbu spektram, taču tā neadministrē mūzikas izmantošanu reklāmās.

Vairāk informācijas – www.akka-laa.lv

Savukārt mūzikas fonogrammu producenti var uzticēt sinhronizācijas tiesību administrēšanu biedrībai LaIPA. Atšķirībā no AKKA/LAA, LaIPA administrē mūzikas ievietošanu tikai audiovizuālajos darbos, kas veidoti raidīšanai televīzijas programmās Latvijas teritorijā (raidījumi, seriāli, reportāžas, TV šovi, īsfilmas, dokumentālās filmas utt., ko veido televīzijas vai neatkarīgais producents pēc televīzijas pasūtījuma).

Vairāk informācijas – www.laipa.org

Ja esi nodevis attiecīgās tiesības gan AKKA/LAA, gan LaIPA, samaksa par darbu sinhronizāciju tiek noteikta pēc konkrētiem biedrību tarifiem.

– Neatkarīgi no audiovizuālā darba veida ( izņemot norādītos izņēmumumus- reklāma, dokumentāla filma u.c.) LaIPA tarifs līdz 2021. gada 31. decembrim ir 0,80 eiro par vienu fonogrammas izmantošanas sekundi. Izņēmums ir deju šovi, kuriem tarifs ir noteikts 0,20 eiro par vienu sekundi, izņemot lielo ierakstu kompāniju repertuāru, kas tiek licenzēts individuālā kārtā.

– Atkarībā no audiovizuālā darba veida, AKKA/LAA tarifi svārstās no 0,15 eiro līdz 1,00 eiro (piem., pilnmetrāžas filmā) par muzikālā darba vienu sekundi ar minimālo licences maksu 17,07 eiro.

Ja autors vai producents vēlas pats kontrolēt savu darbu tālāku izmantošanu sinhronizācijā un noteikt pats savu darbu finansiālo atlīdzību, tad iespējams šīs tiesības administrēt pašam vai nodot tās mūzikas izdevējam (publishing), ierakstu kompānijai (record label) vai sinhronizācijas aģentam.

Gadījumos, kad autors vai producents nav nodevis sinhronizācijas tiesības nedz LaIPA, nedz AKKA/LAA, filmas veidotājam jāvēršas pie mūzikas izdevēja, ierakstu kompānijas vai paša autora vai producenta, lai saņemtu atļauju izmantot darbu. Ja filmas veidotājs nevar atrast konkrētā darba tiesību turētājus, iespējams vērsties gan LaIPA, gan AKKA/LAA, kuriem iespējams ir nepieciešamā informācija.

Kā autoriem un mūziķiem atrast sinhronizācijas iespējas?

Lielākos mūzikas tirgos darbojas filmu un seriālu mūzikas sinhronizācijas radošie vadītāji (music supervisors), kuru pamatdarbs ir piemeklēt mūziku konkrētām filmām, seriāliem utt. Meklējumus var sākt, piemēram, caur filmu imdb.com lapām, kurās parasti tiek minēts šī darba skaņu celiņa radošais vadītājs.

Mūzikas izdevniecībās, ierakstu kompānijās, kā arī individuālās aģentūrās darbojas sinhronizācijas aģenti, kuri regulāri piedāvā mūziku filmu/seriālu utt. skaņu celiņu radošajiem vadītājiem.

Ja vēlies izmēģināt mūzikas rakstīšanu specifiski filmām un seriāliem, filmu studenti ir vieni no cilvēkiem, ar kuriem ir vērts uzturēt kontaktu. Lai arī studentu filmu budžeti ir daudz mazāki, studiju ietvaros viņi veido dažādu veidu filmas, caur kurām arī mūzikas autoriem ir iespēja iemācīties par dažādu veidu mūzikas pielietojumu dažādām ainām/emocijām utt.

Brīdī, kad kādai no tavām dziesmām parādās sinhronizācijas iespēja, svarīgi, lai tu zini, kas ir dziesmas tiesību turētāji, lai operatīvi vari saņemt nepieciešamās atļaujas. Piemēram, dziesmai, kurai ir vairāki autori, katram no viņiem var būt cita izdevniecība utt.

MEL redaktors

MEL redaktors

info@musiclatvia.lv

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on reddit